Maryna Sakowska (PL)
Polský rezidenční rok pokračuje, další zahraniční rezidenční umělkyní je Maryna Sakowska. Její rezidenci podpořil Vyšegrádský fond: www.visegradfund.org.
Na její samostatnou výstavu se můžete těšit na začátku srpna. Zveme vás na vernisáž 2. srpna od 18.00. Kurátorkou výstavy je Šárka Koudelová.
Maryna Sakowska se narodila v roce 1992. Pracuje s textilem, malbou, instalací a textem. Vystudovala fakultu multimédií na Akademii umění v polském Štětíně (2019) a fakultu malby na Univerzitě umění v polské Poznani (2017). Dříve pracovala jako asistentka v ateliéru sochařství Daniela Rycharského na Akademii umění ve Štětíně.
„Hledám obrazy, které narušují některé obvyklé kompoziční tendence. Moje malba se rozpíná do prostoru: obrovské kusy látek, obrazy a různé objekty poskládané dohromady tvoří velkoplošné, scénografické instalace s vlastní absurdní logikou. Jsou médiem pro vyprávění často osobních, ale zároveň univerzálních příběhů o lásce, násilí a ztrátě a spojení s revenanty kolektivní představivosti. Zaměřuji se na materiál a ruční práci. Občas vše kombinuji s vyprávěním nebo jinou formou textu. Jsem finalistkou soutěže Konkurs Gepperta (2020), trojnásobný finalista soutěže Hestia Artistic Journey (2017, 2018, 2019). Zúčastnil jsem se 18. a 19. ročníku Survival Art Review.“
STATEMENT:
Moje malba zasahuje jak do prostoru, tak do každodenního života. Hledám obrazy, které narušují některé obvyklé kompoziční tendence a zvyklosti. Zkreslené obrazy na pomezí malby a sochařství – ne zcela ploché, ale ne plně trojrozměrné. Něco jako 2,5 D. Často používám jako plátno věci denní potřeby a barevnou, vzorovanou látku. Maluji na ubrusy, na žehlicí prkna. Používám vrstvy, fólie, perforace, boule. Moje obrazy, obrovské malované kusy látek a další předměty poskládané dohromady, tvoří pohlcující prostředí s vlastní absurdní logikou a někdy i zlým smyslem pro humor. Tyto velkoplošné scénografické instalace a malby jsou médiem pro spojení jak s revenanty kolektivní imaginace, tak s mými osobními démony: traumaty a zážitky násilí, ztráty, smutku, ale i pocitů, složitých emocionálních stavů a romantických příběhů. Jako dcera kartářky a numeroložky se také snažím pochopit, v co jako lidé věříme – a proč. Ve svých dřívějších pracích jsem se hodně zaměřovala na vztah mezi člověkem a jeho prostředím. Inspiraci čerpám z poezie, sci-fi, fantasy a hororové literatury, mýtů, pop kultury, počítačových her, surrealismu, divadla a old-fashioned scénografie typické pro svou maketovitost a provizornost. Pocit nostalgie je v mých dílech obecně přítomen. Myslím, že jsem umělecky nejproduktivnější, když po něčem toužím. Hodně se zaměřuji na kavlitu materiálu a ruční práci. Což někdy kombinuji s vyprávěním, nebo jinou formou textu. V určité fázi mé tvorby pro mě byla důležitá osobnost a tvorba Marie Pinińské-Bereś (1931 – 1999). Byla to slavná polská sochařka, která se rozhodla používat měkké, lehké, „ženské“ materiály, jako jsou houby potažené látkou, prošívané látky, polštáře atd. v kontrastu s konvenčními těžkými sochařskými materiály. Z prostého důvodu: bylo pro ni těžké je unést. Myslím, že je to stále skvělý a aktuální nápad sladit použitý materiál a jeho velikost nejen se svými ekonomickými možnostmi, ale i těmi fyzickými a prostorovými. Látku používám pro její nekonečné schopnosti být tvarována, zavěšena, stříhána, barvena, složena a rozložena. Látku pak dávám do vztahu s nalezenými materiály a předměty, a to jak organickými, tak umělými.
www.marynasakowska.com
www.instagram.com/marynasakowska
rezidenci podpořil: www.visegradfund.org